Publicēts 15. decembrī, 2008.
Vēlos dalīties ar līdzcilvēkiem savā sāpīgajā pieredzē veikalā Drogas, kad tiku nepamatoti apvainota par zādzību uz šaubu pamata no apsardzes darbinieka puses. Ja arī ir pamats pārbaudei, tas jādara korektā veidā, bez apvainojumiem un draudiem un galvenais, ir jāatzīst kļūda un jāatvainojas.
12.decembrī, ap pulkst.1030 devos cauri Centrālstacijai un iegriezos veikalā Drogas, kas tur atrodas. Vēlējos iegādāties firmas Decor acu ēnas. Piegāju pie stenda, tomēr nevarēju atcerēties īsto produkta numuru. Izmēģināju 2 testerus uz rokas, tomēr tonis nešķita atbilstošais, tādēļ nolēmu nākamreiz paņemt tukšo kārbiņu līdzi. Uzraujot somu augstāk uz pleca un ieliekot roku kabatā, lai pārslēgtu nākamo dziesmu uz sava iPod, ko tobrīd klausījos, devos projām.
Tajā brīdī veikala Drogas apsargs mani apturēja, paņēma groziņu un paaicināja viņam doties līdzi.
Izgāju pavisam no veikala, tātad arī cauri detektoram, kurš stāvēja nāves klusumā. Turpat blakus, visu acu priekšā, gaitenī man lika izkrāmēt visu manas somas saturu, visas manas personīgās lietas, apvainojot mani zādzībā! Es neesmu droša, ka šajā brīdī, bez pierādījumiem (kameras fiksētais, detektora signāls, piemēram), pamatojoties uz šaubām ir pieļaujama piekļuve manām personīgajām lietām, pie tam tik atklātā veidā, visu Centrālstacijas apmeklētāju priekšā! Mans ārējais izskats nu nebūt neliecina par šādas darbības, zagšanas, iespējamību, tādēļ jutos pazemota par šādu Drogas darbinieka pavēli.
Ar smaidu sejā atbildēju, ka noticis pārpratums un ka neko neesmu ņēmusi, tomēr saprotu, ka darbinieks pilda savus pienākumus, ko man arī paskaidroja. Lai pierādītu savu taisnību un dzēstu radušās šaubas, atvēru somu un sāku likt visas personiskās mantas groziņā. Tajā brīdī saskāros ar kaut ko neiedomājamu. Tā vietā, lai adekvāti pildītu savus darba pienākumus un ievērotu ētikas normas, cienīgā veidā ieturot distanci savstarpējā komunikācijā, Drogas darbinieks ķērās klāt moralizēšanai un manis audzināšanai ar vārdiem „Jūs esat pietiekami pieaugusi, lai zinātu, kā jāuzvedas veikalā..nemākat iepirkties..pati esi vainīga..pievērs sev aizdomīgu uzmanību” utt.
Tajā brīdī apstājos uz mirkli, jo biju šokā par šādu attieksmi! Nevienam nav tādas autoritātes, lai ar mani tā runātu, kur nu vēl jaunākam puišelim, kurš mani ir nepatiesi apvainojis, lai neteiktu vairāk!
Es atvainojos, bet vai man Drogas veikalā ir jāstaigā ar rokām, aizliktām aiz muguras vai izplestām gaisā, lai skaidri redzams, ka nekam nepieskaros, jeb tomēr pašapkalpošanās ir ieviesta, lai klients varētu labāk iepazīties ar preci, to arī izmantojot ar testeru palīdzību. Ja veikalam ir augsts riska līmenis zādzību sektorā, vai man jākļūst par aizspriedumu upuri?
Tomēr saglabājot vēsu prātu, nopietnā balsī, pagriežoties apsargu, atbildēju, lai nedaudz apdomājas, ko runā un piebremzē ar šķietamo visvarenību. Bet tūliņ tapa skaidrs, ka Drogas darbiniekam nav bijusi nepieciešamā apmācība un pieredze darbā ar klientiem, cilvēka ētikas līmenis ir zems, jo rupjā balsī man piedraudēja, citēju: „Aizver muti savādāk aizvedīšu uz kameru un varēsi tur sēdēt stundām!”
Uz kāda pamata? Ar kādām tiesībām! Ar kādu attieksmi! Absurds!
Tajā brīdī soma bija iztukšota, bet Drogas darbinieks tai nepievērsa ne mazāko uzmanību, tātad nepildīja savus tiešos pienākumus, jo bija pārāk aizņemts ar apvainojuma bārstīšanu un iebiedēšanas mēģinājumu. Noprasīju, vai tas būtu viss? Jā, viss tika atcirsts.
Un kur palika atvainošanās par nepatiesu apmelojumu, noniecināšanu visu acu priekšā? Manis aizkavēšanu un kopējo labsajūtas pasliktināšanu ar šāda veida izturēšanos! Tas tak neaizmirstas vienā mirklī! Tomēr ar to tas vēl nebeidzās! Ejot prom Jūsu darbinieks savā darba laikā uzņēmuma lojālai klientei (nu jau bijušajai!) pakaļ nobļāvās ar aizskarošu lamuvārdu! Vai spējat tam ticēt?! Tikai tādēļ, ka iebildu pret notiekošo.
Esmu nesen atgriezusies no ASV, kur nodzīvoju 2 gadus, tādēļ esmu pieradusi pie augsta servisa jebkurā veikalā, lai tas būtu līderis tirgū vai vietējais mazumtirdzniecības uzņēmums.
Vai tiešām šobrīd, ekonomiskās krīzes laikā, kad katrs klients ir zelta vērtībā, par cik prognozēts maksātspējas kritums, uzņēmums atļaujas algot darbinieku ar zemu kvalifikāciju, kas tikai negatīvi ietekmē uzņēmuma tēlu, jo visi apkārtesošie redzēja notiekošo. Solis līdz tas pats var notikt arī ar viņiem!
Ne man vienīgai ir bēdīga pieredze šajā veikalā. No pārdevēju puses ir nācies dzirdēt – vai tad jāaiztiek visas acu tušas. Bet kādā veidā tad ir iespējams izradīt vislabāko izvēli? Tāpat nācies dzirdēt aiz muguras nosakām, ka jau laikam kaut ko nozags, tādēļ jāseko līdzi. Akcijas cenas, pērkot produktu, neuzrādās, tā vietā prece pārdota par veco – augsto cenu. Vai šāda vide veikalos ir iepirkšanos veicinoša? Jebkurš man piekritīs, ka tieši otrādi!
Vai nebūtu īstais laiks pārtraukt šo nepatieso apvainošanu, ieviest kārtību veikala sistēmā un citiem līdzekļiem izsekot un novērst zādzību radošos zaudējumus?
Nedomā naivi un nepārņem apsarga stilu apvainot bez pierādījumiem - ar blogu rakstīšanu neaprobežojos.
Tiesāties, nē paldies, nav viņi tik svarīgi manā dzīvē, lai es ar to nodarbotos, ieguldītais neatmaksāsies.
Viss, ko prasu ir kultūras, attiekmes mainīšana uz augstāku līmeni.
Godīgi sakot, es uz drogām nu jau eju ļoooooti reti, kosmētikas iegādei izmantoju strawberrynet.com ar to viss līdz šim bijis ok.
"Apsardzes darbības likuma 16.pantā nav paredzētas tiesības apsardzes darbiniekam veikt personu pārmeklēšanu. Apsardzes darbinieks var tikai lūgt personu labprātīgi uzrādīt personīgās mantas. Ja ir aizdomas, ka persona ir izdarījusi zādzību, apsardzes darbiniekam ir tiesības aizturēt personu un nekavējoties to nodot policijai."
(Preses un sabiedrisko attiecību birojs
Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja
Valsts policija)
Kur vērsties
"...visprātīgāk ir vērsties pie apsardzes maiņas priekšnieka...šādos gadījumos jāmeklē tieši apsardzes firma, nevis veikala vadība.Jo veikals tikai slēdz līgumu ar apsardzes firmu,nevis izvēlas apsardzes personālu.Ar sūdzību var vērsties arī Cilvēktiesību aizsardzības birojā.Taču nekad nevilcinieties, rīkojieties nekavējoties!Sūdzību var iesniegt arī policijā.Nav izslēgts,ka apsargs visu noliegs un vadība noticēs savam darbiniekam, nevis pircējam.Taču,ja apsargs neprot risināt attiecības ar klientiem,agri vai vēlu viņam līdzīgas problēmas radīsies atkal. Un ja uz priekšnieka galda parādīsies jau nākamais iesniegums,tad būs iemesls pārdomāt,vai ir vērts turpināt darba attiecības ar nesavaldīgu un nelaipnu apsargu."
(Valsts cilvēktiesību biroja politisko tiesību daļas vadītāja Ineta PIĻĀNE)
BET kas butu ja tu butu kautko nočiepusi ?